Direktlänk till inlägg 7 oktober 2016

Jägarnas julafton börjar snart.....

Av Sofia - 7 oktober 2016 18:17

Sitter och tittar på älghorn. Fina, stora med många taggar… De hänger ovanför TV’n och denna lite onödigt stora pjäs (surt sa Räven) har belysning baktill varpå älghornen framträder på ett majestätiskt och mäktigt vis. Jag tycker det är häftigt och riktigt snyggt att ha horn på väggen, dock inte för många. Dessa två älgar fällde Jonas med 10 minuters mellanrum för nästan exakt ett år sedan, under förra årets älgjakt. Historien om hur det gick till har jag hört många gånger och hur ofta inträffar det att samma person skjuter en 7-taggare och en 9-taggare på så kort tid….? Lär ju aldrig mer hända, har jägaren sagt några ggr. Dock är jag inte särskilt säker på den saken. Nu räcker det dock med horn på väggen…tycker jag i alla fall.


Debatten blossar upp med jämna mellanrum eller rättare sagt – finns alltid. Nyttan och behovet av jakt. Ur miljösynpunkt släpper de väl iofs också ifrån sig farliga fisar som ”förstår vår jord” men deras vilja att föröka sig kan ju människan föga påverka. Det jag vet helt säkert är att viltkött är nyttigt och magert och hursomhelst vill jag hellre ha älgen på tallriken än i bilfronten. Vi människor har ju genom jakt och för mycket sådan förstört balansen. Då pratar jag om förr i världen - alltså på den tiden man inte hamnade i  fängelse när man sköt en varg. Idag ger ju en skjuten varg högre straff än om man våldtar en kvinna eller har ihjäl någon. Det finns säkert personer som finner ett nöje i just själva dödandet men jag tror att de flesta förståndiga jägarna gör det för att de bryr sig om just balansen i skogen.  


Just nu finner jag ett stort nöje i att bara sitta här framför brasan, känna att fredagskvällen är här. Veckan som har gått har varit ett maratonlopp  men helt utan löpning (tyvärr). Inte riktigt kry i kroppen och plus en tuff jobbvecka, skjutsningar, läxor och skolarbeten, grubbleri på om det ska funka denna veckan med skolan för vissa…..allt sammantaget vill jag nu bara sitta och ”vara”. Favoritbandet Amazon spelar i Nässjö och visst hade det hade varit trevligt att vara där. Orken att gå ut på lokal finns absolut inte och faktum är att den After Worken som bjuds här på Borogatan i Landsbro går inte heller av för hackor.


Ha en fortsatt trevlig kväll!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Torsdag 18 april 19:18


Aprilväder i min värld är BÅDE snö, hagel, regn, kyla OCH sol o värme. Inte BARA allt det första utom sol och värme. Nu är det 18 april och man har inte fått tillstymmelse till varmare vårväder. Otroligt tråkigt! Jag tittar längtansfullt ut mot vå...

Av Sofia - Onsdag 17 april 16:25

Igår var verkligen en sån där dag med många punkter i kalendern. Några möte på förmiddagen, lunch och möte igen. Sen vaccination mot Bältros på Apoteket som öppnade sin verksamhet för cirka en månad sedan. Min valda vårdcentral erbjöd inte ens detta ...

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Av Sofia - Lördag 13 april 22:23

Upp i ottan och for till Skillingaryd. Stella hade då redan åkt, till Brinell för att göra högskoleprovet. All lycka älskade unge. Distriktsstämma med Centerpartiet på Skillingehus och tacksam att jag fick åka med Ann-Cathrin och Leif Gunnar. Vi ...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards