Alla inlägg den 3 oktober 2014

Av Sofia - 3 oktober 2014 15:42

Musik ÄR glädje!! Musik…vad vore livet utan musik. Ingenting vill jag nog påstå. Iallfall för mig. Hela livet har inneburit toner och därefter och alltid varit en stor del av min tillvaro.


En stor del har varit att utöva det i någon form. Sjunga i kör har jag gjort sedan jag var sex. Bodde man på landet - Norra Sandsjö Prästgård med kyrkan strax intill  fanns det inte så många aktiviteter i närområdet att utöva förutom kyrkans barnkör, ungdomskör och när man blev äldre - kyrkokören. Detta vara på den tiden då det inte var ett måste att barn och ungdomar skulle ha 2—4 aktiviteter av olika slag per vecka och skjutsas som skållade råttor. Mamma ledde ungdomskören och vi "turnerade" en hel del - även profant och jag minns hur publiken gladdes till sången "Musik ska byggas utav glädje". Mamma och jag sjöng också en hel del tillsammans vilket alltid har varit hur kul som helst. Mycket för att hennes röst alltid har varit mer awesome. Med tiden har jag haft turen att få vara med i andra konstellationer, bl.a kyrkokören i Norra Solberga och TCB-kören. Har lärt känna härliga människor och även fått underbara minnen!!!


Att sitta hemma med och sjunga helt själv med gitarren eller pianot är också helt underbart. Vet inte vad som händer men det ger en inre frid och lycka att bara sjunga och spela. En av de härliga sakerna som är helt gratis i livet och jag är tacksam för att kunna göra det, att tycka om det.


Den andra delen av musiken är att höra på andra. Hur njutningsbart är det inte att höra någon annan sjunga eller spela. Att få höra livemusik från både stora artister och mindre är hur underbart som helst. Musik framkallar verkligen nåt speciellt. Har fortfarande vår 100-årskonsert med Höglandskåren och Amazon i starkt minne och kan framkalla känslan av euforin när man i kulissen lyssnade.


Sedan har vi allt utöver. Radio, Spotify, sociala medier – you name it. Jag är allätare när det gäller musik men tyvärr har ju reklamkanalerna en tendens att spela sönder låtarna. Hör jag John Legend’s ”All of me” en gång till….vet jag inte vad jag gör. Men samtidigt tröttnar jag ALDRIG på Ellie Gouldings ”Burn”….


Ha en underbar fredagskväll!!!

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Skapa flashcards