Alla inlägg den 6 oktober 2014

Av Sofia - 6 oktober 2014 18:30

Hantverkshjälp. Att ha köpt en lampa på IKEA (modell vattenfall med små ledlampor) och kombinera detta med en ”vanlig” dimmer som redan fanns i lägenheten visade sig var icke-smart. Men har man hjälpsamma kollegor med både elkunskap och elbehörighet så fixas det smidigt ändå. Det var ett tag sedan jag köpte lampan till mitt sovrum och jag har hört kommentarerna ett tag…. ”Snygg lampa du köpte mamma, synd bara att den inte går att tända…” Dessutom har det märkts att man inte har någon taklampa nu när det tidigare och tidigare blir mörkt. Nu lyser den så fint och denna gång gick det inte heller någon propp/säkring….kyl och frys klarade sig…. Det kostade en räkmacka och kaffe men det var det verkligen värt. TACK Pelle!


Å så några ord om vad vi pratar om – aktuella diskussioner, det som är på tapeten och aktuellt just nu. Pippi är högaktuell. Pippi och hennes pappa. Å visst - man kan ställa det i relation till vad man får säga och bör säga i dagens samhälle. Jag måste dock citera en vän på Facebook – tillika kusinebarn. ”Barn torteras och begravs levande av IS, Islamiska staten varje dag och det folk verkligen blir upprörda över just nu är att Pippi inte längre ska få kalla sin pappa för negerkung”…. En parallell till detta är precis hur långt vi har kommit i våra integrationsdiskussioner. De verkliga problemen med integration diskuteras allt för lite och man har inte gjort tillräckligt för att lösa dem. (Detta är säkert EN anledning till att SD gick framåt med raketfart i årets val.) Det man lägger fokus på är huruvida vi får säga ”negerboll” eller inte. Självklart måste vi börja någonstans men undra om vi ibland inte börjar i fel ände… Jag vet att det inte är okej att säga "neger" men för mig har aldrig ordet varit något negativt för i min värld är vi alla lika. För mig är det ord som förklarar hur en person ser ut men jag VET såklart att det heter afroamerikan ”på riktigt”.


Vi lär förmodligen snart få skriva om och revidera hela Pippi-berättelsen för hon skolkade ju faktiskt från skolan och det FÅR man väl för 17 inte göra….. Hon åt dessutom jättemycket godis och drack på tok för mycket sockerdricka och vad ger DET för signaler till barn och föräldrar…för socker är ju enligt både kostexperter och löpsedlar vårt nya knark…


Rätt och fel - sagor och sanningar! Känn i magen och tänk med hjärtat!!!


 

Varde ljus!!! 

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards