Direktlänk till inlägg 7 oktober 2014

Du gamla du fria!!!!!!!

Av Sofia - 7 oktober 2014 21:49

Nedsläckt…helt mörkt….tyst (relativt i varje fall)….Läktarna i Nässjö sporthall är full med människor men jag ser ingen. Jag låtsas hårt…intalar mig att jag står i duschen och då får vi hoppas att de inte heller ser mig….. Har inte hittat nån bra instrumental musik som jag kan sjunga till så det får bli acapella. Alltid värre då du själv måste "driva" sången framåt. Nervositeten är jobbig. Min fiende. Den gör att hjärtat slår dubbelt vilket helt kan eliminera tonerna och sabba rösten. Att andas lugnt….lugnt…lugnt…hjälper men ibland lyckas jag inte få bukt med hjärtslagen.


Tack Anna och Anna för att ni frågade mig om jag ville framföra nationalsången i fullsatt sporthall inför Nässjö Baskets hemmapremiär. Ni gav mig en utmaning och jag är glad att jag inte tackade nej (som var min första och spontana tanke). Det hade varit ren feghet i så fall, för jag älskar ju att sjunga. Att göra något som verkligen går utanför sin egen bekväma zon trots att man är sjukligt nervös och nästan mår illa sekunderna före, är nyttigt. Man växer som människa. Det behöver inte bara handla om att sjunga….det kan vara allt ifrån till att börja prata med främmande människor på ett event eller kurs, att ringa ett ”jobbigt” samtal, öppna munnen och säga din avvikande åsikt på personalmötet…. precis vad som helst.


Att sjunga nationalsången är inte heller så lätt…ja visst – den är enkel och fin men den bara ÄR. Du kan inte direkt tolka den på ditt eget sätt (förutom Zlatan vilket iofs är en version jag gillar). Kanske den inte heller ska tolkas – den är som den är.  Jag tänkte positivt. Det är inget märkvärdigt, inga kluriga stämmor, bara sång, bara melodi rätt och slätt. Allt folk som kommer – de kommer inte för MIN skull. De kommer dit för att se Nässjö basketlag vinna över Södertälje och min sång är över på max 2 minuter.


Å när det nu väl är över och det gick bra, rösten höll sig hyfsat i skinnet och det känns bara så otroligt skönt….ungefär som att ta sig en varm o skön dusch…för det var ju precis det jag låtsades att jag gjorde.


Ps. Kan ju tillägga den inte helt oviktiga detaljen om matchens resultat. Tyvärr förlorade Nässjö och utan att ha speciellt mycket basketkunskaper känns det som att Nässjö inte sätter bollarna i kassen jämfört med motståndarlaget. Annars är det såååå bra jobbat av Nässjö. Tredje perioden höll de gröna nästan på att vända hela skiten. Basket är otroligt kul att titta på. Vilket drag. Fart och fläkt hela tiden! Det blir fler besök! Goooooo Greeeeens!!!


 

Helt okej avslutning på dagen....... 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - Måndag 15 april 19:17


Den fruktansvärt hårda vinden, näst intill storm, är över. För denna gång. Sjön ligger nu spegelblan - nästan. Vackert! Tänker tillbaka på gårdagen och hur dumt det egentligen var att faktiskt åka till Torset. Att ge sig ut på vägarna. Så många träd ...

Av Sofia - Söndag 14 april 19:37

Idag hade jag tänkt att göra så mycket, vara duktig och städa bilen och påbörja städning av växthuset. Ville inte vara ute en minut extra i denna hårda vind eller full storm. Blev inget med ovan sysslor men man kan ju vara duktig inomhus. Aska ur bra...

Av Sofia - Lördag 13 april 22:23

Upp i ottan och for till Skillingaryd. Stella hade då redan åkt, till Brinell för att göra högskoleprovet. All lycka älskade unge. Distriktsstämma med Centerpartiet på Skillingehus och tacksam att jag fick åka med Ann-Cathrin och Leif Gunnar. Vi ...

Av Sofia - Fredag 12 april 20:16

Trots ihållande regn kom det folk till Malmbäcks torg denna eftermiddag. Invigning av nytt fräscht torg med mer grönytor, nya fina bänkar, japansk körsbärsträd och genomfartsgata är ändrad till gångfartsområde typ. Dessutom ett färgglatt övergångsstä...

Av Sofia - Torsdag 11 april 20:30


Var tredje år får vi våra datorer utbytta på kommunen. De är leasade och den intervallen är väl normal och logisk även att det känns som igår jag gjorde det senast. Vi får behålla den gamla ett par dagar tills vi har kollat så allt förts över och att...

Presentation

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Text o bild


Ovido - Quiz & Flashcards